sábado, 25 de octubre de 2008

L’Ajuntament de Montcada i Reixac reclama el soterrament de la línia de tren de Vic

L'Ajuntament de Montcada i Reixac reclama al Ministeri de Foment el soterrament de la línia ferroviària Barcelona – Vic al seu pas per Mas Rampinyo. El Consistori ha enviat aquest migdia l’escrit d’al·legacions a l’estudi informatiu del projecte de desdoblament d’aquesta infraestructura, que no preveu l’actuació malgrat que està contemplada al Pla Director d’Infraestructures 2001-2010.

L’alcalde, César Arrizabalaga, assenyala que “el soterrament de la línia ferroviària és imprescindible fins més enllà del carrer Frederic Mompou. És una actuació clau per a l’acceptació del projecte per part del Consistori i s’emmarca en els acords de col·laboració entre el Ministeri de Foment, l’Adif i l’Ajuntament de Montcada i Reixac, per tal d’aconseguir la humanització de les infraestructures ferroviàries al seu pas pel municipi”.

Arrizabalaga recorda que el soterrament de la línia 3 de Rodalies Renfe “és una reivindicació històrica. L’hem demanat verbalment i per escrit i està recollit al Pla Director d’Infraestructures”. Per tal de reforçar la necessitat de l’actuació, les al·legacions municipals s’acompanyen d’un estudi de l’Autoritat del Transport Metropolità de l’any 2002, que va concloure la viabilitat absoluta del soterrament.

“Les actuacions en infraestructures viàries a Montcada i Reixac han de fer possible l’eliminació de barreres arquitectòniques i fomentar la creació d’espais públics, eliminant les línies ferroviàries en superfície, amb l’objectiu clar d’apropar els barris”, defensa l’alcalde, afegint que “volem ser partíceps dels projectes que pretenguin una millora de les comunicacions entre les ciutats, però tenint molt clar que aquestes actuacions han de servir per millorar la situació de convivència entre les infraestructures i el dia a dia de la ciutadania”.

L’estudi informatiu del projecte de desdoblament de la línia R3 entre Montcada i Reixac i Vic contempla l’eliminació de les vies mortes a l’estació de Montcada – Ripollet, la prolongació i eixamplament de les andanes fins a 200 metres, la instal·lació de marquesines de 80 metres a les dues andanes, l’execució d’un pas inferior entre andanes, la modernització de l’edifici de passatgers i la implantació d’un aparcament a l’entorn.

També es reformaran les estacions de Montcada – Bifurcació i de Montcada – Manresa, que es desplaçarà 250 metres en sentit Barcelona per fer possible la modificació de part del traçat de la línia R3, que coincidirà durant part del seu recorregut amb les línies R4 i R7, eliminant el tram entre Montcada – Bifurcació i l’actual túnel sota el Turó Fermí.

La nova estació de Montcada – Manresa tindrà accés pels carrers Major i Elionor. L’Ajuntament reclama l’ampliació del pas inferior ubicat al carrer Nord i proposa la seva ampliació per connectar-lo amb el carrer Elionor, tal i com estableix el Pla General Metropolità. També demana la instal·lació d’un sistema de pantalles de protecció acústica i visual i l’ampliació de l’actual accés per a vianants sota la via del passatge Manresa. El Consistori reclama, a més, informació sobre el procés de desmuntatge de l’estació actual i sobre l’ús que es farà del terreny resultant.

Pel que fa a l’estació de Montcada – Bifurcació, l’estudi informatiu planteja l’ampliació de les quatre andanes fins als 200 metres, la instal·lació de tres ascensors al pas inferior existent per adaptar-lo a les persones amb mobilitat reduïda, la construcció d’un nou pas inferior entre les dues andanes interiors, la instal·lació de quatre marquesines de 80 metres, la remodelació dels accesos i de l’aparcament, i la modernització de l’edifici de viatgers.

L’Ajuntament considera imprescindible potenciar l’accés principal a l’estació des de Can Sant Joan i l’habilitació d’un aparcament en superfície als tres solars colindants, propietat de l’Adif.

El Ministeri de Foment projecta un nou túnel de 290 metres des del carrer Domingo Fins amb Bogatell, sota el Turó Fermí, amb sortida a 30 metres del túnel existent. L’Ajuntament creu necessari avançar el punt del futur desdoblament de la línia R3, per tal que no afecti els carrers Bogatell i Domingo Fins, i que la nova sortida del túnel es faci en paral·lel a l’actual.

També hi ha previst un nou viaducte de 97 metres sobre la ribera del riu Ripoll, de via única. El Consistori considera que caldria unificar els dos ponts, incorporant un pas per a vianants i garantint el pas a peu que voreja el riu.

Finalment, l’estudi informatiu planteja un nou viaducte de 47 metres, de via única, sobre la carretera C-17, adossat a l’actual. L’Ajuntament demana substituir el pont actual per un de nou que solucioni els dos sentits de circulació, i amb dos punts de suport, ja que ara en té tres i dificulta molt el trànsit.

No hay comentarios: